سخن مشاور

توضیحات کامل در مورد بورس تحصیلی و آئین‌ نامه‌ اعطای‌ آن

بورس تحصیلی چیست؟

  کمک هزینه‌ای است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی یا موسسات خیریه به دانشجویان مستعد اعطا می‌کنند. این بورس‌ها معمولاً برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی( کارشناسی ارشد و دکترا) و محصلان متقاضی تحصیل در مقطع لیسانس در نظر گرفته می‌شود.

امروزه یکی از راه‌های تامین نیروی انسانی در کشورهای توسعه یافته اعطای بورس تحصیلی است. مهم‌ترین این بورس ها، بورس تحصیلی اراسموس ماندوس، IPRS SINGA،DAAD و … میباشد. توجه داشته باشید که مهمترین فاکتور در جهت اخذ بورسیه تحصیلی مقالات علمی بین المللی ( سابقه تحقیقاتی و پژوهشی) دانشجویان است.

همانگونه که گفته شد بورسیه تحصیلی به دانشجویان مستعد اعطا می شود.

حال باید دید دانشجوی  مستعد چه کسی است و چگونه می توانید بعنوان یک دانشجوی مستعد شناخته شوید؟

دانشجوی مستعد دریافت بورس تحصیلی کیست؟

دانشجوی مستعد دانشجویی است  که دارای موارد زیر باشد:

  1. سابقه تحقیقاتی و پژوهشی قابل قبول
  2. مدرک دانشگاهی (ترجیحاً از دانشگاههای خوب کشور)
  3. مدرک  زبان انگلیسی

سابقه تحقیقاتی و پژوهشی قابل قبول چیست و چگونه ایجاد می شود؟

یک دانشجوی مستعد برای کسب سابقه تحقیقاتی و پژوهشی قابل قبول مستلزم انجام موارد زیر می باشد:

  1. تعریف پروژه مناسب نیاز روز دنیا و انجام آن بصورت علمی-آکادمیک
  2. استخراج مقالات علمی از پروژه و چاپ آنها در ژورنالهای بین المللی

 

یکی از مهم‌ترین این بورس ها، بورس تحصیلی اراسموس ماندوس است ، اراسموس ماندوس Erasmus Mandus نام نوعی بورس تحصیلی مخصوص کشورهای اروپایی می باشد که تا کنون چند ایرانی نیز موفق به کسب آن شده اند. بر اساس دستورالعمل اداره کل بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، نفرات اول تا سوم دانش‌آموختگان دورهٔ کارشناسی ارشد، دانشجویان نمونه کشوری در دورهٔ کارشناسی ارشد برابر با آیین‌نامه انتخاب دانشجویان نمونه با تأیید معاونت دانشجویی وزارت علوم و یا معاونت آموزشی وزارت بهداشت، داشتن کتب تألیفی و یا ترجمه شده در زمینه‌های علمی، دارا بودن دست‌کم یک مقاله چاپ شده در مجله‌های علمی-پژوهشی داخل یا خارج از کشور در زمینه‌های علمی، دارا بودن گواهی مجری بودن در انجام طرح‌های تحقیقاتی کاربردی پایان‌یافته مورد نیاز کشور و نیز مخترعان و مکتشفان که اختراعات و اکتشافات آنان در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به ثبت رسیده باشد، برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های خوازمی، فارابی و رازی، ارائه‌دهندگان پیشنهاد سبک‌های هنری کاربردی با تأیید از مراجع ذیربط و مربیان آموزشی و پژوهشی می‌توانند در فراخوان بورس تحصیل خارج از ایران ثبت‌نام کنند.

 

دوره های تحصیلات تکمیلی

کمک هزینه تحصیلی به شکل های مختلف در بسیاری از دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها در کانادا و آمریکا اعطا می گردد. معمولا دانشگاه های بهتر و ممتاز دارای بودجه های بالاتر و کمک هزینه های بیشتری نیز هستند. مهمترین شکل این کمک هزینه ها به صورت زیر می باشند.

1. بورسیه و یا Fellowship

بورسهای تحصیلی داری انواع گوناگونی است که معمولا از سوی دانشکده ها یا شرکتها و موسسات خارج از دانشگاه به منظور تشویق در اختیار دانشجویان مستعد در تعدادی محدود قرار می گیرد. خصوصیت اصلی بورسها این است که بر خلاف کمک هزینه در قبال گرفتن آن لازم نیست کار بکنید. معمولاً برای کسب بورسیه نمره GRE و معدل دوران لیسانس و فوق لیسانس و توصیه نامه های اساتید بسیار مهم هستند. این مورد معمولاً توسط اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه بررسی می شود و بسیار رقابتی است.

2. دستیار تدریس و یا Teaching Assistantship

شما بعنوان یک TA برای همکاری با یک استاد در تدریس یک دوره بخصوص یا آزمایشگاه انتخاب می شوید. وظیفه TA بصورت عمومی شامل نمره دادن، کمک به دانشجویان و اداره جلسات هفتگی می باشد. سمت شما بعنوان دستیار تدریس بستگی به نظر استادی دارد که با وی همکاری دارید. دریافت TA به تسلط دانشجو به زبان انگلیسی و توانایی تدریس بستگی دارد. معمولاً دانشگاههای مختلف کلاسها و یا دوره هایی برای دانشجویان خارجی متقاضی TA دارند.

3. دستیار تحقیق و یا Research Assistantship

در موارد بسیاری اساتید از طریق تعریف پروژه های تحقیقاتی بویژه در رشته های مهندسی و بیولوژی بودجه ای کسب می کنند که قسمتی از این بودجه به دانشجویان فوق لیسانس یا دکترا بعنوان RA تعلق می گیرد.

مهمترین دلایل عدم موفقیت دانشجویان خارجی در اخذ بورسیه:

مشکلات اقتصادی باعث کاهش بودجه بسیاری از مراکز آموزشی از سوی دولت شده است. بسیاری از دانشگاه های کانادا و آمریکا در سال های اخیر از سوی دولت تحت فشار بوده اند تا هزینه های خود را کاهش دهند.

هزینه آموزش یک دانشجوی خارجی در مقطع فوق لیسانس و دکتری بسیار بیشتر از درامد آن از شهریه تحصیل است.  از سوی دیگر دولت کانادا و آمریکا معمولا تنها برای تحصیل دانشجویان داخلی (کانادایی و آمریکایی) به دانشگاه ها بودجه و کمک هزینه پرداخت می کنند. بنابراین در سال های اخیر دانشگاه ها تمایلی برای جذب دانشجویان خارجی همراه با بورسیه تحصیلی نشان نمی دهند (یا پرداخت کمک هزینه تحصیلی را تضمین نمی کنند) . مگراینکه فعالیت های تحقیقاتی دانشجویان خارجی بازدهی مالی و علمی داشته باشند و منجر به درامد زایی شود.

نحوه اخذ کمک هزینه تحصیلی برای دوره های فوق لیسانس یا دکتری

نحوه اخذ کمک هزینه برای دوره های فوق لیسانس و دکتری در دانشگاه ها متفاوت بوده و بستگی به رشته، دانشگاه محل تحصیل و گروه تحصیلی (Department) دارد. با این حال معمولا کمک هزینه های تحصیلی به صورت زیر به دانشجویان پرداخت می گردد.

1. دانشجویان در هنگام ارسال تقاضای پذیرش اعلام می نمایند که خواهان دریافت کمک هزینه هستند. دانشگاه با بررسی پرونده شرایط دانشجو را برای دریافت کمک هزینه مورد بررسی قرار داده و میزان کمک هزینه و شرایط آنرا را در برگه پذیرش اعلام می کند. این اطلاعات ممکن است به صورت حداقل مبلغ کمک هزینه تضمینی از سوی دانشگاه (مثلا 12 هزار دلار در سال)، زمان (حداکثر 4 سال) و شرط معدل (معدل A) باشد. این کمک هزینه ها معمولا به صورت TA و یا ترکیبی از TA، RA، Felowship، Grant  است.

2. در برخی از دانشگاه ها یا بعضی رشته ها، اساتید دارای بودجه های تحقیقاتی برای پروژه های خود هستند و باید بخش از این بودجه را به دانشجویان خود بعنوان RA پرداخت نمایند (مانند بسیاری از رشته های مهندسی) . از سوی دیگر دانشجویان باید در هنگام پذیرش با تماس با اعضای هییت علمی دانشکده به دنبال یک استاد راهنما (Supervisor) باشند. در صورتی که استاد راهنما شرایط علمی و علایق تحقیقاتی دانشجو را قبول کند و بودجه نیز داشته باشد، دانشجو را تایید کرده و به دانشکده اعلام می کند. مبلغ این کمک هزینه بستگی به بودجه استاد راهنما و شرایط متقاضی دارد.

3. دانشجویان پس از پذیرش و شروع تحصیل در ترم های دوم و یا سال دوم به بعد می توانند برای دریافت بورس از موسسات داخل دانشگاه (مانند گروه های تحقیقاتی) و یا مراکز خارج دانشگاه (مانند مراکز غیر انتفاعی و یا مووسسات دولتی) بورس بگیرند. در این نوع بورسیه ها رشته تحصیلی، موضوع تحقیق و عملکرد تحصیلی دانشجو بسیار مهم است.

دانشجویان باید توجه کنند که در برخی دانشگاه ها دانشجو ممکن است از تمامی شیوه های بالا واجد شرایط گرفتن کمک هزینه باشد با این حال چنانچه مجموع دریافتی از مبلغ خاصی بالاتر رود ممکن است دانشگاه یکی از کمک هزینه ها کاهش و یا قطع نماید. به عنوان مثال چنانچه دانشجو دارای TA باشد و بعد از آن با یک استاد به عنوان RA شروع به کار کند، مبلغ TA خود به خود از سوی دانشگاه و یا دانشکده کاهش خواهد یافت.

برای اطمینان از نحوه ارایه بورسیه، بودجه تحقیقاقی و سیاست دانشگاه، متقاضیان باید قبل از پذیرش وب سایت دانشکده و دانشگاه را به دقت مطالعه نماید. و یا به دانشکده تماس بگیرد.

آئین‌ نامه‌ اعطای‌ بورس‌ تحصیلی‌ و اعزام‌ دانشجویان‌ به‌ خارج‌ از کشور

====================================================

 

 فصل‌ اول‌ : کلیات‌

ماده‌ 1 : در جهت‌ نیل‌ به‌ اهداف‌ والای‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ و به‌ منظور کمک‌ به‌ تامین‌ اعضای‌ هیات‌ علمی‌ دانشگاهها وموسسات‌ آموزش‌ عالی‌ و پژوهشی‌ و متخصصان‌ مورد نیاز کشور ، وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌ ، همه‌ ساله‌ تعدادی‌ از فارغ‌التحصیلان‌ مقطع‌ کارشناسی‌ و بالاتر را برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ و فراگیری‌ نو آوری‌ های‌ علمی‌ در مقاطع‌ تحصیلی‌ بالاتر ازکارشناسی‌ در دانشگاهها و موسسات‌ آموزش‌ عالی‌ خارج‌ از کشور با اعطای‌ بورس‌ تحصیلی‌ یا به‌ هزینه‌ شخصی‌ و با رعایت‌ موارد زیر انتخاب‌ و اعزام‌ می‌ نماید .

الف‌) قانون‌ اعزام‌ دانشجو به‌ خارج‌ از کشور مصوب‌ 5/2/ 1364مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ .

ب‌ ) رشته‌ های‌ مورد نیاز کشور

ج‌ ) میزان‌ بودجه‌ و سهمیه‌ ارزی‌ مصوب‌ برای‌ بورس‌ و اعزام‌ دانشجو به‌ خارج‌

تبصره‌) به‌ لحاظ رعایت‌ اختصار در این‌ آیین‌ نامه‌ ، از این‌ پس‌ به‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌ ، (( وزارت‌)) ، به‌ دانشگاهها ودیگر موسسات‌ دولتی‌ ((دستگاه‌ اجرایی‌)) به‌ اشخاص‌ حقیقی‌ ((داوطلب‌ آزاد)) و به‌ پذیرفته‌ شدگان‌ نهائی‌ آزمون‌ بورس (( بورسیه‌)) اطلاق‌ می‌ گردد .

ماده‌ 2 : ظرفیت‌ پذیرش‌ بورسیه‌ (شامل‌ بورسهای‌ دولتی‌ و بورسهایی‌ که‌ کشورهای‌ دیگر در اختیار دولت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ایران‌ و موسسات‌ وابسته‌ میگذارند) ، اعزام‌ با هزینه‌ شخصی‌ و رشته‌ های‌ تحصیلی‌ مورد نیاز همه‌ ساله‌ بر اساس‌ برنامه‌ بخش‌ آموزش‌ عالی‌ و تحقیقات‌ از طریق‌ وزارت‌ تعیین‌ میگردد .

ماده‌ 3 : اولویت‌ اعطای‌ بورس‌ تحصیلی‌ و اعزام‌ به‌ هزینه‌ شخصی‌ با واجدین‌ مدرک‌ کارشناسی‌ ارشد ، جهت‌ طی‌ دوره‌ دکتری‌ است‌ .

تبصره‌) در صورتی‌ که‌ دوره‌ کارشناسی‌ ارشد برخی‌ از رشته‌ ها در داخل‌ کشور ، دایر نباشد ، و یا ظرفیت‌ موجود کفاف‌ نیاز کشور را به‌ فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ دوره‌ ها نکند ، بورس‌ تحصیلی‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد ، به‌ تعداد محدود و در رشته‌ های‌ ضروری اعطا خواهد شد.

 

ماده‌ 4 : افرادی‌ که‌ به‌ هزینه‌ شخصی‌ و بدون‌ استفاده‌ از تسهیلات‌ ارزی‌ قصد تحصیل‌ در خارج‌ از کشور را دارند ، در صورتی‌ که‌ واجد شرایط مربوط باشند میتوانند از تسهیلات‌ غیر ارزی‌ وزارت‌ ، برابر مقررات‌ استفاده‌ نمایند .

ماده‌ 5 : به‌ منظور

1 ـ تعیین‌ خط مشی‌ کلی‌ اعطای‌ بورسهای‌ تحصیلی‌.

2 ـ پیشنهاد شرایط و نحوه‌ گزینش‌ افراد جهت‌ استفاده‌ از بورسهای‌ تحصیلی‌ به‌ مقام‌ وزارت‌ جهت‌ تصویب‌ .

3 ـ اخذ تصمیم‌ نسبت‌ به‌ پذیرش‌ بورسهای‌ واگذاری‌ کشورهای‌ دیگر و نحوه‌ استفاده‌ از آنها .

4 ـ نظارت‌ بر تعیین‌ دانشگاهها و مراکز علمی‌ مناسب‌ برای‌ تحصیل‌ بورسیه‌ ها در هر رشته‌ .

5 ـ تعیین‌ رشته‌ های‌ مورد نیاز برای‌ اعطای‌ بورس‌ و ظرفیت‌ هر رشته‌ در هر سال‌ که‌ از سوی‌ معاونت‌ اموزشی‌ و معاونت‌ پژوهشی‌ (در خصوص‌ موسسات‌ پژوهشی‌) پیشنهاد می‌ شود .

6 ـ تصویب‌ نهایی‌ واگذاری‌ بورس‌ به‌ متقاضیان‌ واجد شرایط .

شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ در وزارت‌ تشکیل‌ میگردد .

ماده‌ 6 : اعضای‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ عبارند از :

1 ـ معاون‌ دانشجویی‌ وزارت‌ (رئیس‌ شورا)

2 ـ معاون‌ آموزشی‌ وزارت‌ .

3 ـ معاون‌ پژوهشی‌ وزارت‌ .

4 ـ معاون‌ هماهنگی‌ وزارت‌ .

5 ـ دو نفر از اعضای‌ هیات‌ علمی‌ دانشگاهها به‌ انتخاب‌ وزیر فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌ .

6 ـ مدیر کل‌ بورس‌ و اعزام‌ (دبیر شورا) .

تبصره‌ 1) جلسات‌ شورای‌ مرکزی‌ با حضور اکثریت‌ اعضا رسمیت‌ می‌ یابد و تصمیمات‌ آن‌ با رای‌ موافق‌ اکثریت‌ اعضا ، قابل‌ اجرا است‌ .

تبصره‌ 2) رئیس‌ شورا میتواند در موارد لازم‌ از افراد صاحب‌ نظر جهت‌ شرکت‌ در جلسات‌ شورا بدون‌ حق‌ رای‌ دعوت‌ کند .

ماده‌ 7 : شورای‌ مرکزی‌ دارای‌ 5 کمیته‌ تخصصی‌ در گروههای‌ “فنی‌ ومهندسی‌ ، علوم‌ پایه‌ ، کشاورزی‌ ، علوم‌ انسانی‌ و هنر ودامپزشکی‌” میباشد .

کمیته‌ ای‌ مذکور از 3 تا 5 نفر از اعضای‌ هیات‌ علمی‌ دانشگاهها تشکیل‌ میگردد که‌ به‌ پیشنهاد معاون‌ دانشجویی‌ و با تصویب‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ منصوب‌ میشوند .

ماده‌ 8 : به‌ منظور بررسی‌ درخواستهای‌ مربوط به‌ دریافت‌ بورس‌ از موسسات‌ و انتخاب‌ و معرفی‌ متقاضیان‌ حائز شرایط به‌ وزارت‌ ، در هر موسسه‌ شورای‌ بورس‌ متشکل‌ از رئیس‌ و معاونان‌ آموزشی‌ و پژوهشی‌ موسسه‌ و دو عضو هیات‌ علمی‌ به‌ انتخاب‌ رئیس‌ موسسه‌ ، تشکیل‌ می‌ گردد .

ماده‌ 9 : ازمجموع‌ ظرفیت‌ سالانه‌ بورس‌ که‌ به‌ تامین‌ اعضای‌ هیات‌ علمی‌ مورد نیاز آموزش‌ عالی‌ کشور اختصاص‌ می‌ یابد 50% به‌ وزارت‌ (جهت‌ تامین‌ اعضای‌ هیات‌ علمی‌ موسسات‌ نیازمند یا جدیدالتاسیس‌) و 50% به‌  موسسات‌ تعلق‌ می‌ گیرد و سهمیه‌ هر موسسه‌ همه‌ ساله‌ براساس‌ ضوابطی‌ که‌ به‌ تصویب‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ میرسد توسط معاونت‌ آموزشی‌ و معاونت‌ پژوهشی‌ (در خصوص‌ موسسات‌ پژوهشی‌) پیشنهاد میگردد .

تبصره‌) حداقل‌ 30% از ظرفیت‌ بورس‌ هر موسسه‌ به‌ مربیان‌ ، مربی‌ آموزشیاران‌ و کارشناسان‌ آموزشی‌ آن‌ موسسه‌ اختصاص‌ می‌ یابد .

ماده‌ 10 : علاوه‌ بر ظرفیت‌ بورس‌ مندرج‌ در ماده‌ 9 همه‌ ساله‌ ، سهیمه‌ بورس‌ برای‌ تامین‌ نیازهای‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی دستگاههای‌ اجرایی‌ تعیین‌ میشود . سهمیه‌ های‌ مورد نظر در ردیفهای‌ جداگانه‌ در دفترچه‌ آزمون‌ بورس‌ واعزام‌ به‌ خارج‌ درج‌ خواهد شد .

تبصره‌ ) بورسیه‌ های‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ که‌ با استفاده‌ از سهیمه‌ های‌ ارزی‌ وزارت‌ ، اعزام‌ میشوند ، مشمول‌ مواد این‌ آئین‌  نامه‌ هستند .

ماده‌ 11 : بر اساس‌ مصوبه‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ ، 40 % از سهمیه‌ بورس‌ واعزام‌ پس‌ از کسب‌ حد نصاب‌ ، مطابق‌ ضوابط به‌ رزمندگان‌ اختصاص‌ می‌ یابد .

 

فصل‌ دوم‌ : شرایط عمومی‌ داوطلبان‌

======================

 

ماده‌ 12 : داوطلبان‌ بورس‌ واعزام‌ بایستی‌ واجد شرایط زیر باشند :

1ـ12) ایمان‌ واعتقاد به‌ اسلام‌ ، نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ، قانون‌ اساسی‌ ، ولایت‌ فقیه‌

تبصره‌ 1) اقلیتهای‌ مذهبی‌ مصرح‌ در قانون‌ اساسی‌ ، از شرط ایمان‌  و اعتقاد اسلام‌ مستثنی‌ هستند .

2ـ12) تقوا ، که‌ نشانه‌ آن‌ انجام‌ واجبات‌ و اجتناب‌ از محرمات‌ است‌ .

3ـ12) عدم‌ وابستگی‌ به‌ احزاب‌ و گروههای‌ ملحد و محارب‌ .

4ـ12) عدم‌ عضویت‌ در ساواک‌ منحله‌ و فراماسونری‌ و حزب‌ رستاخیز و نداشتن‌ فعالیت‌ موثر در جهت‌ تحکیم‌ رژیم‌ سلطنتی‌ .

5ـ12) دارا بودن‌ کارت‌ پایان‌ خدمت‌ وظیفه‌ یا معافیت‌ دائم‌ یا معافیت‌ تحصیلی‌ و یا دفترچه‌ آماده‌ به‌ خدمت‌ که‌ مهلت‌ آن‌ درتاریخ‌ تصویب‌ نهایی‌ بورس‌ ، منقضی‌ نشده‌ باشد .

تبصره‌ 2) چنانچه‌ در تاریخ‌ اعزام‌ متقاضی‌ در حال‌ انجام‌ خدمت‌ وظیفه‌ عمومی‌ باشد ، وزارت‌ در چهارچوب‌ قانون‌ وظیفه‌ عمومی‌ نسبت‌ به‌ ترخیص‌ وی‌ اقدام‌ خواهد نمود .

6ـ12) توانایی‌ جسمی‌ متناسب‌ با رشته‌ تحصیلی‌ و الزامات‌ حرفه‌ ای‌ ناشی‌ از آن‌ .

7ـ12) نداشتن‌ سن‌ بیش‌ از 26 سال‌ تمام‌ درتاریخ‌ درخواست‌ ، برای‌ دارندگان‌ مدرک‌ کارشناسی‌ (لیسانس‌)

تبصره‌ 3) حداکثر سن‌ متقاضی‌ حسب‌ مورد میتواند بشرح‌ زیر افزایش‌ یابد :

1ـ7ـ12) برای‌ دارندگان‌ مدرک‌ تحصیلی‌ کارشناسی‌ ارشد یا دکتری‌ حرفه‌ ای‌ ، سه‌ سال‌ .

2ـ7ـ12) برای‌ متقاضیانی‌ که‌ خدمت‌ وظیفه‌ عمومی‌ را انجام‌ داده‌ اند برابر مدت‌ خدمت‌ وظیفه‌ عمومی‌ .

3ـ7ـ12) اعضای‌ هیات‌ علمی‌ و کارشناسان‌ آموزشی‌ و اعضای‌ غیر هــیات‌ عــلمی‌ مــوسـسات‌ و وزارت‌ ومستخدمین‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ که‌ از ارز وزارت‌ ، استفاده‌ میکنننند به‌ ازای‌ هر سال‌ سابقه‌ کار در موسسه‌ ، وزارت‌ و دستگاه‌ اجرایی‌ مربوط یک‌ سال‌ و حداکثر تا ده‌ سال‌ .

4ـ7ـ12) مدت‌ انجام‌ طرح‌ نیروی‌ انسانی‌ و خدمت‌ خارج‌ از مرکز برای‌ فارغ‌ التحصیلان‌ رشته‌ های‌ گروه‌ پزشکی‌ مشروط به‌ اینکه‌ در ردیف‌ خدمت‌ موضوع‌ بند 3ـ7ـ12 محاسبه‌ نشده‌ باشد .

5ـ7ـ12) مدت‌ شرکت‌ در جبهه‌ های‌ جنگ‌ تحمیلی‌ در صورتی‌ که‌ جزو مدت‌ خدمت‌ وظیفه‌ عمومی‌ محاسبه‌ نشده‌ باشد و تصدی‌ مسئولیتهای‌ حساس‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ که‌ به‌ تایید بالاترین‌ مقام‌ نهاد مربوط رسیده‌ باشد ، حداکثر تا 5 سال‌ .

تبصره‌ 4)  در هیچ‌ حال‌ سن‌ متقاضی‌ بورس‌ واعزام‌ نباید بیش‌ از 40 سال‌ تمام‌ باشد .

ماده‌ 13 : در انتخاب‌ پسران‌ متقاضی‌ ادامه‌ تحصیل‌ در خارج‌ ازکشور در شرایط مساوی‌ اولویت‌ با داوطلبان‌ متاهل‌ است‌ واعزام‌ زنان‌ متقاضی‌ بورس‌ و اعزام‌ ، تنها در صورتی‌ انجام‌ میشود که‌ ازدواج‌ کرده‌ و در معیت‌ همسر خویش‌ باشند .

فصل‌ سوم‌ : نحوه‌ گزینش‌

================

ماده‌ 14 : سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور همه‌ ساله‌ از طریق‌ آگهی‌ ، ظرفیت‌ پذیرش‌ داوطلبان‌  بورس‌ واعزام‌ ، رشته‌ ها و مقاطع‌ تحصیلی‌ مورد نظر ، سهیمه‌ وزارت‌ ، موسسات‌ و دستگاههای‌ اجرایی‌ و برگ‌ درخواست‌ بورس‌ تحصیلی‌ و اعزام‌ را که‌ از طرف‌ معاونت‌ دانشجویی‌ ارسال‌ میشود برای‌ اطلاع‌ متقاضیان‌ انتشار میدهد .

ماده‌ 15 : متقاضیان‌ حائز شرایط بورس‌ ، پرسشنامه‌ مزبور را تکمیل‌ و به‌ همراه‌ مدارک‌ لازم‌ حسب‌ مورد به‌ وزارت‌ یا موسسه‌ ذیربط تسلیم‌ میکنند

تبصره‌) اخذ ریز نمرات‌ رسمی‌ و سوابق‌ تحصیلی‌ متقاضی‌ عنداللزوم‌ از طرف‌ موسسه‌ ذیربط صورت‌ می‌ پذیرد .

ماده‌ 16 : درخواست‌ متقاضیان‌ و مدارک‌ مربوط حسب‌ مورد در شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ یا شورای‌ بورس‌ موسسه‌ ، بر اساس‌ ضوابط موضوع‌ فصل‌ چهارم‌ این‌ آئین‌ نامه‌ مورد بررسی‌ قرار میگیرد .

ماده‌ 17 : شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ و شورای‌ بورس‌ موسسات‌ بعداز رسیدگی‌ و امتیاز بندی‌ تمامی‌ درخواستهای‌ رسیده‌ حداقل‌ دو برابر سهمیه‌ تعیین‌ شده‌ را از میان‌ دارندگان‌ بیشترین‌ امتیازها انتخاب‌ و فهرست‌ اسامی‌ مربوط را با ذکر امتیازات‌ هر یک‌ از متقاضیان‌ به‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور ارسال‌ میدارند .

تبصره‌) هریک‌ از متقاضیان‌ میتوانند حداکثر از سه‌ محل‌ برای‌ معرفی‌ و شرکت‌ در آزمون‌ متمرکز بورس‌ و اعزام‌ داوطلب‌ شوند .

ماده‌ 18 : متقاضیان‌ حائز شرایط اعزام‌ به‌ هزینه‌ شخصی‌ پرسشنامه‌ مربوط را تکمیل‌ و به‌ همراه‌ مدارک‌ کامل‌ ، مستقیما به‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور ارسال‌ میدارند .

ماده‌ 19 : سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ کشور ترتیب‌ شرکت‌ معرفی‌ شدگان‌ شورای‌ مرکز بورس‌ و شورای‌ بورس‌ موسسات‌ متقاضیان‌ اعزام‌ به‌ هزینه‌ شخصی‌ را در آزمون‌ متمرکز فراهم‌ میسازد و همزمان‌ پرونده‌ آنان‌ را جهت‌  رسیدگی‌ به‌ صلاحیتهای‌ عمومی‌ در اختیار هیات‌ مرکزی‌ گزینش‌ دانشجو قرار میدهد .

ماده‌ 20 : حدنصاب‌ نمره‌ قبولی‌ آزمون‌ بورس‌ و اعزام‌ در هر یک‌ از سهمیه‌ ها ، توسط گروههای‌ تخصصی‌ برگزارکننده‌ آزمون‌ پیشنهاد میشود و پس‌ از تصویب‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ مورد عمل‌ قرار می‌ گیرد .

تبصره‌ 1) همزمان‌ با آزمونهای‌ علمی‌ از داوطلبان‌ امتحان‌ زبان‌ خارجی‌ بعمل‌ خواهد آمد . پذیرفته‌ شدن‌ داوطلب‌ به‌ عنوان‌ بورسیه‌ یا دانشجوی‌ اعزامی‌ منوط به‌ کسب‌ حداقل‌ 35% نمره‌ امتحان‌ مذکور است‌ .

تبصره‌ 2) داوطلبان‌ میتوانند همزمان‌ متقاضی‌ بورس‌ و یا اعزام‌ به‌ خارج‌ از کشور باشند . مشروط بر آنکه‌ در هر مورد تقاضای جداگانه‌ خود را ارسال‌ نمایند .

تبصره‌ 3) پذیرفته‌ شدگان‌ سهمیه‌ رزمندگان‌ که‌ نمره‌ کمتر از حد نصاب‌ تعیین‌ شده‌ در ماده‌ 20 را کسب‌ کنند در کلاسهای‌ تقویتی‌ که‌ توسط معاونت‌ امور دفاعی‌ وزارت‌ برگزار میشود شرکت‌ مینمایند و پس‌ از قبولی‌ در آزمون‌ پایانی‌ اعزام‌ خواهند شد .

ماده‌ 21 : پس‌ از مشخص‌ شدن‌ نتایج‌ گزینش‌ عمومی‌ پذیرفته‌ شدگان‌ بورس‌ و اعزام‌ درهر سهمیه‌ به‌ ترتیب‌ نمره‌ آزمون‌ انتخاب‌ خواهند شد .

تبصره‌) در صورتی‌ که‌ تعداد قبول‌ شدگان‌ آزمون‌ کمتر از سهمیه‌ بورس‌ وزارت‌ و یا هر یک‌ از موسسات‌ باشد و زارت‌ یا موسسات‌ میتوانند تعدادی‌ از پذیرفته‌ شدگان‌ اعزام‌ به‌ هزینه‌ شخصی‌ را حسب‌ درخواست‌ آنان‌ به‌ عنوان‌ بورسیه‌ به‌ شورای مرکزی‌ بورس‌ معرفی‌ نمایند و در صورت‌ تصویب‌ ، این‌ قبیل‌ پذیرفته‌ شدگان‌ به‌ عنوان‌ بورسیه‌ انتخاب‌ خواهند شد .

ماده‌ 22 : متقاضیان‌ استفاده‌ از سهمیه‌ بورس‌ دستگاههای‌ اجرایی‌ تقاضای‌ خود را به‌ همراه‌ مدارک‌ لازم‌ به‌ دستگاه‌ اجرایی‌ ذیربط تسلیم‌ مینمایند و دستگاههای‌ اجرایی‌ پس‌ از بررسی‌ سوابق‌ ، مشخصات‌ و مدارک‌ متقاضیان‌ واجد شرایط را به‌ میزان‌ حداقل‌ سه‌ برابر سهمیه‌ خود جهت‌ شرکت‌ آنان‌ در آزمون‌ به‌ وزارت‌ ، ارسال‌ می‌ نمایند .

تبصره‌ 1) دستگاههای‌ اجرایی‌ میتوانند در چهارچوب‌ سهمیه‌ بورس‌ خود ، از میان‌ قبول‌ شدگان‌ آزمون‌ اعزام‌ به‌ خارج‌ با هزینه‌ شخصی‌ نیز افرادی‌ رابا توافق‌ خود آنان‌ انتخاب‌ و به‌ عنوان‌ بورسیه‌ ، معرفی‌ نمایند .

تبصره‌ 2) مستخدمان‌ رسمی‌ دولت‌ برای‌ استفاده‌ از بورس‌ یا اعزام‌ به‌ خارج‌ باید به‌ ترتیب‌ حکم‌ ماموریت‌ تحصیلی‌ یا مرخصی‌ دریافت‌ دارند .

 

فصل‌ چهارم‌ : معیارهای‌ انتخاب‌ بورسیه‌

======================

 

ماده‌ 23 : ملاک‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ و شورای‌ بورس‌ موسسات‌ ، برای‌ امتیاز بندی‌ داوطلبان‌ بورس‌ تحصیلی‌ به‌ شرح‌ زیراست‌ :

1ـ23) عضویت‌ هیات‌ علمی‌ موسسات‌ به‌ ازای‌ هر سال‌ سابقه‌ در مناطق‌ گروه‌ یک‌ 2  امتیاز و در مناطق‌ گروه‌ دو 5/2 امتیازحداکثر تا 10 امتیاز .

تذکر 1) مناطق‌ گروه‌ یک‌ عبارتند از شهرهای‌ : تهران‌ ، اصفهان‌ ، مشهد ، تبریز ، شیراز ، رشت‌ ، ساری‌ و مناطق‌ گروه‌ دو سایر  نقاط کشور

2ـ23) تالیف‌ کتاب‌ در صورتی‌ که‌ تکراری‌ یا اقتباسی‌ نباشد . حداکثر تا 3 امتیاز .

3ـ23) ترجمه‌ و انتشار کتابها و منابع‌ تحقیقاتی‌ خارجی‌ حداکثر تا 2 امتیاز .

4ـ23) ارائه‌ مقالات‌ علمی‌ و تخصصی‌ در مجلات‌ معتبر علمی‌ داخل‌ و خارج‌ به‌ ازای‌ هر مقاله‌ 1 امتیاز حداکثر تا 4 امتیاز .

5ـ23) ترجمه‌ مقالات‌ علمی‌ از مجلات‌ معتبر جهانی‌ به‌ ازای‌ هر مقاله‌ 1 امتیاز حداکثر تا 2 امتیاز .

6ـ23) انجام‌ کار تحقیقاتی‌ در ارتباط با جنگ‌ تحمیلی‌ و امور دفاعی‌ حداکثر تا 2 امتیاز .

7ـ23) راهنمایی‌ پروژه‌ دوره‌ کارشناسی‌ حداکثر تا 1 امتیاز .

8ـ23) ایجاد (طرح‌ و راه‌ اندازی‌) آزمایشگاه‌ یا درس‌ کارگاهی‌ ، با دستورالعمل‌ لازم‌ حداکثر تا 1 امتیاز .

9ـ23) کشف‌ یا اخراج‌ ثبت‌ شده‌ در داخل‌ کشور به‌ تایید سازمان‌ پژوهشهای‌ علمی‌ کشور حداکثر تا 3 امتیاز .

10ـ23) سرپرستی‌ تحقیقات‌ و پروژه‌ هایی‌ که‌ به‌ تایید مراجع‌ ذیربط در خودکفائی‌ کشور موثر باشد حداکثر تا 3 امتیاز .

11ـ23) ارائه‌ آثار بدیع‌ و ارزنده‌ هنری‌ حداکثر تا 2 امتیاز .

تذکر 2) حداکثر امتیاز محاسبه‌ شده‌ برای‌ ردیفهای‌ 2/23 تا 11/23 ، 10 امتیاز خواهد بود .

12ـ23) معاونت‌ وزارت‌ ، ریاست‌ یا سرپرستی‌ دانشگاه‌ با مجتمع‌ دانشگاهی‌ برای‌ هر سال‌ 3 امتیاز .

13ـ23) معاونت‌ دانشگاه‌ برای‌ هر سال 1 2  امتیاز .

14ـ23) ریاست‌ یا سرپرستی‌ مجتمع‌ آموزش‌ عالی‌ ، مدیر کلی‌ وزارت‌ برای‌ هر سال‌ 2 امتیاز .

15ـ23) ریاست‌ یا سرپرستی‌ دانشکده‌ برای‌ هر سال‌ 1 1 امتیاز .

16ـ23) معاونت‌ دانشکده‌ ، ریاست‌ یا سرپرستی‌ آموزشکده‌ و گروه‌ برای‌ هر سال‌ 1 امتیاز .

تذکر 3) برای‌ ردیفهای‌ 12 ـ 23 تا 16 ـ 23 حداکثر 10 امتیاز قابل‌ محاسبه‌ خواهد بود .

17ـ23) امتیاز میانگین‌ متقاضی‌ دوره‌ های‌ کارشناسی‌ یا کارشناسی‌ ارشد پیوسته‌ یا ناپیوسته‌ ، حسب‌ مورد به‌ شرح‌ زیراست‌ .

میانگین‌ 12/99 ـ 12 5  امیتاز

میانگین‌ 13/99 ـ 713  امتیاز

میانگین‌ 14/99 ـ 14 10 امتیاز

میانگین‌ 15/99 ـ 1415 امتیاز

میانگین‌ 16/99 ـ 1916 امتیاز

میانگین‌ 17/99 ـ 2517 امتیاز

میانگین‌ 18/99 ـ 2818 امتیاز

میانگین‌ 20 ـ 19 30 امتیاز

تذکر 4) در شرایط مساوی‌ ، اولویت‌ با فردی‌ است‌ که‌ متولد استان‌ است‌ .

19ـ23) فرزندان‌ شهدا ، اسرا ، مفقودین‌  جانبازان‌ 70% معلولیت‌ به‌ بالا 5 امتیاز .

20ـ23) فرزندان‌ اعضای‌ هیات‌ علمی‌ و کارکنان‌ وزارت‌ و موسسات‌ 5 امتیاز .

 

فصل‌ پنجم‌ : شرایط و نحوه‌ تحصیل‌

=====================

 

ماده‌ 24 : بورسیه‌ های‌ خارج‌ میتوانند فقط از دانشگاههایی‌ که‌ وزارت‌ ، آنها را معتبر می‌ شناسد ، پذیرش‌ اخذ نموده‌ و در آن‌ به‌ تحصیل‌ بپردازند .

ماده‌ 25 : حداکثر مهلت‌ اخذ پذیرش‌ از تاریخ‌ اعلام‌ موافقت‌ نهایی‌ ، از طرف‌ اداره‌ کل‌ بورس‌ واعزام‌ دو سال‌ میباشد . مهلت‌ مذکور د رموارد استثنایی‌ تنها با تصویب‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ ، قابل‌ تمدید است‌ .

ماده‌ 26 : گرایش‌ تحصیلی‌ بورسیه‌ های‌ خارج‌ با نظر موسسه‌ یا دستگاه‌ اجرایی‌ معرف‌ و تصویب‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ تعیین‌ میشود و بورسیه‌ ها مجاز به‌ تحصیل‌ در رشته‌ های‌ جنبی‌ یا غیر مرتبط نمیباشند .

تبصره‌) در شرایط اضطراری‌ ، تغییر رشته‌ تحصیلی‌ ، دانشگاه‌ یا کشور محل‌ تحصیل‌ بورسیه‌ ، موکول‌ به‌ موافقت‌ قبلی‌ موسسه یا دستگاه‌ اجرایی‌ معرف‌ و تایید شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ خواهد بود .

ماده‌ 27 : پذیرفته‌ شدگان‌ به‌ شرط تسلط به‌ زبان‌ خارجی‌ و در صورت‌ نیاز ، پس‌ از گذراندن‌ دوره‌ توجیهی‌ در خصوص‌ مسائل‌ اخلاقی‌ و اجتماعی‌ متناسب‌ با محل‌ تحصیل‌ خود اعزام‌ میشوند .

تبصره‌ 1) وزارت‌ ، تسهیلات‌ لازم‌ را جهت‌ تحصیل‌ زبانهای‌ خارجی‌ متداول‌ تا کسب‌ تسلط به‌ زبان‌ خارجی‌ در سطح‌ مورد قبول‌ ، در داخل‌ کشور فراهم‌ مینماید .

تبصره‌ 2) جهت‌ تشخیص‌ تسلط به‌ زبان‌ خارجی‌ ، وزارت‌ از حائزین‌ شرایط بورس‌ واعزام‌ به‌ خارج‌ ، سه‌ بار در هر سال‌ آزمون‌ زبان‌ خارجی‌ (زبانهایی‌ که‌ آموزش‌ آنها در داخل‌ کشور امکان‌ پذیر است‌) به‌ عمل‌ می‌ آورند .

تبصره‌ 3) متقاضیانی‌ که‌ در آزمون‌ بورس‌ واعزام‌  ، بیش‌ از 60% نمره‌ امتحان‌ زبان‌ خارجی‌ (موضوع‌ تبصره‌ 1 ماده‌ 20) را کسب‌ کرده‌ باشند ، از آزمون‌ فوق‌ معاف‌ خواهند بود .

ماده‌ 28 : تا زمانی‌ که‌ امکان‌ تحصیل‌ زبان‌ خارجی‌ تا سطح‌ تسلط در داخل‌ کشور ، میسر نباشد ، برای‌ پذیرفته‌ شدگان‌ بورس‌ و اعزام‌ به‌ خارج‌ با تشخیص‌ وزارت‌ ، یک‌ دوره‌ فراگیری‌ زبان‌ در یک‌ کشور خارجی‌ (ترجیحا کشور محل‌ تحصیل‌ دانشجو) در نظر گرفته‌ میشود .

تبصره‌ 1) این‌ دوره‌ ترجیحا قبل‌ و پیوسته‌ به‌ دوره‌ تحصیلات‌ دانشگاهی‌ آنها خواهد بود و حداکثر مدت‌ فراگیری‌ زبان‌ درکشور خارج‌ در رشته‌ های‌ علوم‌  انسانی‌ 6 ماه‌ و در سایر رشته‌ ها 3 ماه‌ است‌ .

تبصره‌ 2) چنانچه‌ آموزش‌ زبان‌ کشور محل‌ تحصیل‌ بورسیه‌ ، در ایران‌ متداول‌ یا مقدور نباشد ، حداکثر مدت‌ آموزش‌ زبان‌ درخارج‌ از کشور 9 ماه‌ خواهد بود .

ماده‌ 29 : حداکثر مدت‌ استفاده‌ از بورس‌ خارج‌ برای‌ دوره‌ کارشناسی‌ ارشد نا پیوسته‌ دو سال‌ و برای‌ دوره‌ دکتری‌ 4 سال‌ از تاریخ‌ شروع‌ بورس‌ خواهد بود . مجموع‌ طول‌ مدت‌ دوره‌ های‌ کارشناسی‌ ارشد و دکتری‌ به‌ طور پیوسته‌ ، نباید از 5 سال‌ تجاوز نماید . در موارد استثنایی‌ این‌ مدت‌ با نظر شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ ، حداکثر تا 6 ماه‌ قابل‌ تمدید است‌ .

تبصره‌ ) تاریخ‌ شروع‌ بورس‌ خارج‌ از زمان‌ شروع‌ دوره‌  فراگیری‌ زبان‌ در کشور خارج‌ و در صورت‌ عدم‌ نیاز بورسیه‌ به‌ گذراندن‌ دوره‌ مذکور از تاریخ‌ آغاز تحصیلات‌ دانشگاهی‌ وی‌ خواهد بود . چنانچه‌ مهلت‌ بورسیه‌ برای‌ فراگیری‌ زبان‌ در خارج‌ از کشور بیش‌ از 3 ماه‌ باشد ، مازاد بر 3 ماه‌ به‌ طول‌ مدت‌ تحصیل‌ وی‌ اضافه‌ خواهد شد .

ماده‌ 30 : بورس‌ خارج‌ برای‌ یک‌ مقطع‌ تحصیلی‌ داده‌ میشود ، ادامه‌ تحصیل‌ در مقطع‌ بعدی‌ منوط به‌ موافقت‌ موسسه معرف‌ ، کیفیت‌ مناسب‌ تحصیل‌ بورسیه‌ ، صلاحیت‌ عمومی‌ (به‌ تایید سرپرستی‌) و تصویب‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ خواهد بود .

حائزین‌ شرایط در صورت‌ تمایل‌ به‌ ادامه‌ تحصیل‌ د رمقطع‌ بالاتر موظفند حداقل‌ 6 ماه‌ قبل‌ از اتمام‌ تحصیلات‌ درخواست‌ خود را به‌ اداره‌ کل‌ بورس‌ و اعزام‌ و یا موسسه‌ مربوط ارسال‌ نمایند .

ماده‌ 31 : متقاضیانی‌ که‌ همزمان‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد داخل‌ و امتحان‌ بورس‌ و اعزام‌ به‌ خارج‌ پذیرفته‌ میشوند درصورت‌ شروع‌ به‌ تحصیل‌ در داخل‌ ، قبل‌ از اخذ پذیرش‌ از خارج‌ ، قبولی‌ آنها برای‌ اعزام‌ به‌ خارج‌ در مقطع‌ تحصیلی‌ بعدی‌ درصورت‌ احراز شرایط مناسب‌ فارغ‌ التحصیلی‌ ، به‌ تشخیص‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ ، حفظ خواهد شد .

ماده‌ 32 : در صورت‌ استفاده‌ از بورس‌ ترددی‌ بورسیه‌ در یکی‌ از دانشگاههای‌ معتبر خارجی‌ ثبت‌ نام‌ مینماید و فعالیتهای‌ آموزشی‌ خود را د ر داخل‌ کشور دنبال‌ میکند و عنداللزوم‌ ، برای‌ دریافت‌ راهنمایی‌ های‌ لازم‌ و تهیه‌ منابع‌ درسی‌ و همچنین‌ شرکت‌ در امتحانات‌ ، به‌ خارج‌ از کشور اعزام‌ میشود . در هر حال‌ استفاده‌ از بورس‌ ترددی‌ بر اساس‌ ائین‌ نامه‌ مربوط صورت‌ میگیرد .

 

فصل‌ ششم‌ : تسهیلات‌ و تعهدات‌ مربوط

=====================

 

ماده‌ 33 : هزینه‌ های‌ تحصیلی‌ بورسیه‌ ، شامل‌ : شهریه‌ دانشگاهی‌ ، خرید کتاب‌ ، تهیه‌ رساله‌  انجام‌ تحقیقات‌ و مقرری‌ ماهیانه‌ برای‌ امرار معاش‌ خود و همسر و فرزندان‌ و هزینه‌ رفت‌  در ابتدای‌ تحصیل‌ و برگشت‌ پس‌ از  فراغت‌ از تحصیل‌ و همچنین‌ هزینه‌ های‌ غیر مترقبه‌ از طرف‌ وزارت‌ ، پرداخت‌ میشود .

تبصره‌ 1) تشخیص‌ موارد غیر مترقبه‌ با شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ خواهد بود .

تبصره‌ 2) هزینه‌ های‌ دوران‌ تحصیل‌ بورسیه‌ دستگاهای‌ اجرایی‌ به‌ عهده‌ دستگاه‌ اجرایی‌ مربوط است‌ .

ماده‌ 34 : میزان‌ مقرری‌ تحصیلی‌ از محل‌ اعطای‌ بورس‌ خارج‌ ، به‌ هر یک‌ از دانشجویان‌ همه‌ ساله‌ به‌ پیشنهاد وزارت‌ و تصویب‌ هیات‌ دولت‌ تعیین‌ میگردد . وزارت‌ همه‌ ساله‌ بررسیهای‌ لازم‌ را در مورد هزینه‌ متوسط زندگی‌ دانشجویی‌ انجام‌ میدهد . مقرری‌ تحصیلی‌ تعیین‌ شده‌ از سوی‌ هیات‌ وزیران‌ مبنای‌ پرداخت‌ به‌ کلیه‌ دانشجویان‌ اعم‌ از بورسیه‌ و اعزام‌ به‌ هزینه‌ شخصی‌ خواهدبود .

ماده‌ 35 : در مورد دانشجویانی‌ که‌ با استفاده‌ از بورس‌ تحصیلی‌ اعطایی‌ سایر کشورها به‌ خارج‌ اعزام‌ میشوند ، چنانچه‌ مقرری‌ تحصیلی‌ پرداختی‌ ، تکافوی‌ هزینه‌ زندگی‌ دانشجویی‌ بورسیه‌ را ننماید مابه‌ التفاوت‌ آن‌ حداکثر تا سقف‌ مصوب‌ هیات‌ دولت‌ ، از طرف‌ وزارت‌ تعیین‌ و تامین‌ میشود .

ماده‌ 36 : پرداخت‌ مقرری‌ دانشجویان‌ بورسیه‌ ترددی‌ متناسب‌ با میزان‌ تعیین‌ شده‌ برای‌ سایر دانشجویان‌ بورسیه‌ در کشورمحل‌ تحصیل‌ به‌ ازای‌ مدتی‌ که‌ در آن‌ کشور به‌ سر میبرند میباشد . به‌ طوری‌ که‌ مجموعا از 50% کل‌ دریافتی‌ دانشجویان‌ بورسیه‌ عادی‌ (برمبنای‌ مصوبه‌ دولت‌) تجاوز نکند و هزینه‌ تهیه‌ بلیط رفت‌ و برگشت‌ آنها در طول‌ مدت‌ تحصیل‌ از محل‌اعتبارات‌ وزارت‌ پرداخت‌ میشود . همچنین‌ به‌ دانشجویان‌ مذکور مانند سایر دانشجویان‌ بورسیه‌ هزینه‌ تهیه‌ رساله‌ و کتاب ‌پرداخت‌ میگردد .

ماده‌ 37 : به‌ منظور تامین‌ هزینه‌ های‌ اولیه‌ تا تاریخ‌ شروع‌ تحصیل‌ با دوره‌ فراگیری‌ زبان‌ در خارج‌ ، دو ماه‌ مقرری‌ ارزی‌ به‌ بورسیه‌ خارج‌ پرداخت‌ میشود .

تبصره‌ 1) اعزام‌ بورسیه‌ حداکثر یک‌ ماه‌ قبل‌ از تاریخ‌ شروع‌ فراگیری‌ زبان‌ و یا تحصیل‌ دانشگاهی‌ وی‌ انجام‌ میشود .

تبصره‌ 2) دانشجویانی‌ که‌ برای‌ تحصیل‌ به‌ کشورهایی‌ اعزام‌ میشوند که‌ به‌ روال‌ معمول‌ در ایران‌ محلی‌ برای‌ اخذ روا دید ندارند و باید برای‌ اخذ آن‌ در کشور ثالث‌ توقف‌ نمایند میتوانند حداکثر 2 ماه‌ قبل‌ از تاریخ‌ شروع‌ تحصیل‌ یا دوره‌ فراگیری‌ زیان‌ از کشور خارج‌ شوند .

ماده‌ 38 : دانشجویانی‌ که‌ پس‌ از اعزام‌ به‌ کشور محل‌ تحصیل‌ ، به‌ هر علتی‌ موفق‌ به‌ شروع‌ و ادامه‌ تحصیل‌ نمی‌ گردند وهمچنین‌ آن‌ دسته‌ از دانشجویانی‌ که‌ برای‌ اخذ روادید به‌ کشور ثالث‌ مسافرت‌ مینمایند و ظرف‌ یک‌ ماه‌ موفق‌ به‌ اخذ آن‌ نمیگردند بلافاصله‌ باید به‌ ایران‌ مراجعت‌ کنند و وجوه‌ ارزی‌ دریافتی‌ را با کسر هزینه‌ مدت‌ اقامت‌ که‌ بر پایه‌ مقرری‌ ارزی‌ مجاز روزانه‌ محاسبه‌ میشود به‌ بانک‌ عودت‌ دهند .

ماده‌ 39 : دانشجویانی‌ که‌ برای‌ بورس‌ پذیرفته‌ میشوند باید قبل‌ از صدور حکم‌ نهایی‌ تعهد و تضمین‌ محضری‌ را حسب‌ مورد به‌ وزارت‌ یا موسسات‌ و یا دستگاه‌ اجرایی‌ بسپارند که‌ پس‌ از اتمام‌ تحصیلات‌ به‌ ایران‌ مراجعت‌ و در محلی‌ که‌ در تعهد نامه‌ مشخص‌ شده‌ و یا وزارت‌ تعیین‌ مینماید دو برابر مدت‌ تحصیل‌ و حداکثر تا 10 سال‌ و کسانی‌ که‌ با استفاده‌ از تسهیلا ارزی‌  ، اعزام‌ میشوند برابر مدتی‌ که‌ در خارج‌ تحصیل‌ کرده‌ اند حداکثر 6 سال‌ خدمت‌ کنند . محل‌ خدمت‌ اعضای‌ هیات‌ های‌ علمی‌ و مستخدمین‌ دولت‌ در درجه‌ اول‌ در موسسه‌ معرف‌ آنها خواهد بود و چنانچه‌ خدمات‌ آنها مورد نیاز موسسه‌ معرف‌ نباشند  ، محل‌ خدمت‌ آنها از طرف‌ وزارت‌ تعیین‌ میشود .

تبصره‌) مبلغ‌ ضمانت‌ 5 برابر کلیه‌ هزینه‌ های‌ بورس‌ و اعزام‌ دانشجو به‌ خارج‌ میباشد .

ماده‌ 40 : مبلغ‌ ضمانت‌ با درخواست‌ متقاضی‌ به‌ طور تدریجی‌ بر حسب‌ سنوات‌ تعهد خدمت‌ انجام‌ شده‌ کاهش‌ یافته‌ و یا در پایان‌ مدت‌ خدمت‌ تعهد شده‌ ، یکجا فسخ‌ خواهد شد .

ماده‌ 41 : دانشگاهها و موسسات‌ آموزش‌ عالی‌ به‌ اعضای‌ هیات‌ علمی‌ بورسیه‌ ماموریت‌ تحصیلی‌ میدهند و هزینه‌ های ریالی‌ مقرری‌ تحصیلی‌ آنان‌ را از محل‌ حقوق‌ و فوق‌ العاده‌ مستمری‌ آنها پرداخت‌ مینماید . در صورتی‌ که‌ حقوق‌ و فوق‌ العاده‌ مستمری‌ بورسیه‌ پس‌ از کسر مالیات‌ و بازنشستگی‌ تکافوی‌ هزینه‌ ریالی‌ مقرری‌  تحصیلی‌ بورسیه‌ را ننماید ما به‌ التفاوت‌ آن‌ را از اعتبارات‌ وزارت‌ تامین‌ و چنانچه‌ مجموع‌ حقوق‌ و فوق‌ العاده‌ وی‌ مازاد بر ان‌ باشد باشد مابه‌ التفاوت‌ آن‌ به‌ حساب‌ شخصی‌ واریز خواهد شد .

ماده‌ 42 : زوج‌ دانشجوی‌ بورسیه‌ خارج‌ باید رضایت‌ خود را از اشتغال‌ به‌ کار همسر خویش‌ بعد از اتمام‌ تحصیلات‌ وی‌ و در هر محلی‌ که‌ وزارت‌ تعیین‌ میکند به‌ شکل‌ محضری‌ اعلام‌ و امضا نماید .

ماده‌ 43 : زوج‌ دانشجوی‌ بورسیه‌ باید موافقت‌ کتبی‌ سازمان‌ متبوع‌ خود را مبنی‌ بر ترک‌ خدمت‌ به‌ صورت‌ مرخصی‌ برای‌ طول‌ مدت‌ تحصیل‌ خود و عزیمت‌  با وی‌ ارائه‌ کند  خدمت‌ نظام‌ وظیفه‌ را انجام‌ داده‌ یا کارت‌ معافیت‌ دائم‌ غیر تکفل‌ (مادامی‌ که‌ موضوع‌ تکفل‌ به‌ قوت‌ خود باقی‌ است‌) داشته‌ باشد .

ماده‌ 44 : چنانچه‌ زوج‌ بورسیه‌ در استخدام‌ دولت‌ باشد یا در حین‌ انجام‌ تعهد خدمت‌ بدون‌ درخواست‌ شخصی‌ و به‌ دستوردولت‌ ، به‌ محل‌ دیگری‌ منتقل‌ شود تعهد خدمت‌ بورسیه‌ به‌ تشخیص‌ وزارت‌ به‌ یکی‌ از موسسات‌ دولتی‌ محل‌ جدید منتقل‌میگردد .

ماده‌ 45 : پذیرفته‌ شدگان‌ بورس‌ یا اعزام‌ به‌ خارج‌ در صورت‌ عدم‌ انجام‌ تعهدات‌ خود و یا عدم‌ قبول‌ انجام‌ آن‌ مطابق‌ تعهد نامه‌ و یا در محلی‌ که‌ وزارت‌ تعیین‌ مینماید و یا خودداری‌ از ادامه‌  انجام‌ آن‌ ملزم‌ به‌ بازپرداخت‌ معادل‌ ریالی‌ ارز خدماتی‌ کلیه‌ هزینه‌ های‌ تحصیلی‌ مربوط و خسارات‌ وارده‌ به‌ تشخیص‌ وزارت‌ میباشند .

ماده‌ 46 : وزارت‌ پس‌ از رسیدگی‌ به‌ وضع‌ بورسیه‌ هایی‌ که‌ از حیث‌ اخلاق‌ و رفتار شایستگی‌ ادامه‌ تحصیل‌ نداشته‌ و یا در تحصیل‌ پیشرفت‌ لازم‌ کسب‌ نکرده‌ باشند نسبت‌ به‌ قطع‌ بورس‌ یا وام‌ تحصیلی‌ و بازگشت‌ آنها اقدام‌ می‌ نماید . د راین‌ صورت‌ بورسیه‌ ملزم‌ به‌ بازپرداخت‌ معادل‌ ریالی‌ ارز خدماتی‌ کلیه‌ هزینه‌ های‌ انجام‌ شده‌ و خسارات‌ وارده‌ به‌ تشخیص‌ وزارت‌ میباشد .

تبصره‌) در مواردی‌ که‌ به‌ دلایلی‌ خارج‌ از اراده‌ دانشجو ادامه‌ تحصیل‌ وی‌ تا کسب‌ درجه‌ علمی‌ مورد قبول‌ شورای‌ مرکزی بورس‌ ممکن‌ نباشد بورسیه‌ به‌ خدمت‌ در موسسات‌ دولتی‌ یا وابسته‌ به‌ دولت‌ به‌ میزان‌ دو برابر مدت‌ استفاده‌ از بورس‌ ملزم‌   میباشد .

ماده‌ 47 : دانشجویان‌ باید در پایان‌ دوره‌ تحصیلی‌ با توجه‌ به‌ مقررات‌ آموزشی‌ دانشگاه‌ مربوط به‌ اخذ درجه‌ دانشگاهی‌ مورد نظر نائل‌ آیند  در غیر این‌ صورت‌ و با توجه‌ به‌ دلایل‌  عدم‌ موفقیت‌ در اخذ درجه‌ دانشگاهی‌ به‌ تشخیص‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ نسبت‌ به‌ استرداد تا 5 برابر هزینه‌ های‌ انجام‌ شده‌ و خسارات‌ وارده‌ اقدام‌ میشود .

ماده‌ 48 : دانشجویان‌ بدون‌ موافقت‌ قبولی‌ شورای‌ بورس‌ حق‌ استفاده‌ از بورس‌ کمک‌ هزینه‌ تحصیلی‌ و یا وام‌ سایر موسسات‌ دولتی‌ یا خصوصی‌ داخلی‌ وخارجی‌ را ندارند .

ماده‌ 49 : دانشجویانی‌ که‌ با استفاده‌ از بورس‌ تحصیلات‌ خود را در یک‌ رشته‌ و یا یک‌ مقطع‌ به‌ پایان‌ برسانند مجاز نیستند با دریافت‌ بورس‌ ، وام‌ ، یا کمک‌ هزینه‌ تحصیلی‌ از موسسه‌ ای‌ دیگر در رشته‌ یا مقطع‌ دیگری‌ به‌ تحصیلات‌ خود ادامه‌ دهند .

تبصره‌) استفاده‌ از وام‌ تک‌ نوبتی‌ صندوقهای‌ رفاه‌ دانشجویان‌ بر اساس‌ آیین‌ نامه‌ مربوط برای‌ دانشجویان‌ بورسیه‌ واعزامی‌ در طول‌ مدت‌ بورس‌ بلامانع‌ و تابع‌ مقررات‌ مربوط است‌ .

ماده‌ 50 : دانشجویان‌ بورسیه‌ در طول‌ مدت‌ تحصیل‌ و استفاده‌ کنندگان‌ از وام‌ تحصیلی‌ در طول‌ مدت‌ بهره‌ مندی‌ از وام‌ مجاز به‌ کسب‌ درآمد از طریق‌ انجام‌ کارهای‌ علمی‌ و تحقیقاتی‌ برای‌ موسسات‌ دولتی‌ و خصوصی‌ و کارهای‌ غیر علمی‌ از هرنوع‌ که‌ باشد نیستند . در صورت‌ تخلف‌ با اطلاع‌ موسسه‌ معرف‌ و تصمیم‌ وزارت‌ تنبیهات‌ تذکر ، کاهش‌ ارز ، قطع‌ ارز ، برحسب‌ مورد درباره‌ آنها اجرا خواهد شد .

تبصره‌) حق‌ الزحمه‌ ای‌ که‌ دانشجویان‌ در ازای‌ کارهای‌ علمی‌ با اطلاع‌ وزارت‌ از دانشگاه‌ محل‌ تحصیل‌ خود دریافت‌ می‌ کنند و همچنین‌ کمکهای‌ مالی‌ و جوایز دانشگاه‌ به‌ دانشجویان‌ مستعد چنانچه‌ با اطلاع‌ قبلی‌ شورای‌ بورس‌ باشد . از موضوع‌ این‌ ماده‌ مستثنی‌ بوده‌ و مطابق‌ مقرراتی‌ که‌ به‌ تصویب‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ خواهد رسید با آن‌ رفتار خواهد شد .

ماده‌ 51 : دانشجویان‌ بورسیه‌ و اعزامی‌ موظفند در پایان‌ هر نیمسال‌ یا سال‌ تحصیلی‌ بر حسب‌ نظام‌ آموزش‌ کشور محل‌ تحصیل‌ گزارش‌ پیشرفت‌ تحصیلی‌ و ریز نمرات‌ خود را که‌ به‌ مهر و تایید دفتر سرپرستی‌ دانشجویان‌ و در صورت‌ عدم‌ وجود دفتر سرپرستی‌ به‌ تایید نمایندگی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در کشور مربوط رسیده‌ باشد به‌ موسسه‌ معرف‌ و وزارت‌ ارسال‌ دارند .

در غیر این‌ صورت‌ ارسال‌ مقرری‌ تحصیلی‌ و شهریه‌ دانشگاهی‌ آنها متوقف‌ خواهد شد .

ماده‌ 52 : دانشجویان‌ بورسیه‌ مکلفند خود را از لحاظ بیماری‌ وخطرات‌ ناشی‌ از حوادث‌ به‌ ترتیبی‌ که‌ در کشور محل‌ تحصیل‌ متداول‌ است‌ ویا وزارت‌ تعیین‌ مینماید بیمه‌ کنند . در این‌ صورت‌ معادل‌ حق‌ بیمه‌ پرداختی‌ به‌ مقرری‌ بورسیه‌ اضافه‌ میشود.

ماده‌ 53 : برای‌ دانشجویان‌ که‌ قبل‌ از انجام‌ خدمت‌ وظیفه‌ عمومی‌ با استفاده‌ از بورس‌ خارج‌ از کشور ، اعزام‌ میشوند معافیت‌ تحصیلی‌ اخذ خواهد شد . چنانچه‌ دانشجو بودن‌ فرد به‌ هر دلیلی‌ منتفی‌ شود معافیت‌ تحصیلی‌ وی‌ از همان‌ تاریخ‌ لغو میشود واز آن‌ پس‌ برابر قانون‌ نظام‌ وظیفه‌ و آیین‌ نامه‌ اجرایی‌ آن‌ با وی‌ رفتار میشود .

تبصره‌) چنانچه‌ به‌ هنگام‌ تصویب‌ اعطای‌ بورس‌ متقاضی‌ در حین‌ انجام‌ خدمت‌ وظیفه‌ عمومی‌ باشد برابر مقررات‌ قبل‌ از تاریخ‌ اعزام‌ نسبت‌ به‌ ترخیص‌ وی‌ از خدمت‌ نظام‌ اقدام‌ میشود .

ماده‌ 54 : دانشجویان‌ بورسیه‌ در صورت‌ تمایل‌ میتوانند سالانه‌ یک‌ بار و به‌ مدت‌ یک‌ ماه‌ به‌ کشور مسافرت‌ نمایند که‌ در این‌ صورت‌ مقرری‌ ارزی‌ مدت‌ توقف‌ به‌ آنها پرداخت‌ میشود .

تبصره‌ 1) در صورت‌ طولانی‌ شدن‌ سفر بیش‌ از یک‌ ماه‌ به‌ ازای‌ مدت‌ تا حداکثر 3 ماه‌ بر حسب‌ کشور محل‌ تحصیل‌ معادل‌ ریالی‌ مقرری‌ ارزی‌ به‌ بورسیه‌ پرداخت‌ خواهد شد .

تبصره‌ 2) مسافرت‌ به‌ کشور در شش‌ ماه‌ اول‌ و شش‌ ماه‌ آخر دوره‌ بورس‌ مجاز نیست‌ .

ماده‌ 55 : حق‌ تاهل‌ و تکفل‌ فرزند برای‌ مدتی‌ که‌ خانواده‌ دانشجو دیرتر از وی‌ اعزام‌ شوند یا در طول‌ تحصیل‌ به‌ ایران ‌مسافرت‌ و یا در پایان‌ دوره‌ زودتر از بورسیه‌ مراجعت‌ نمایند فقط برای‌ دو ماه‌ در سال‌ پرداخت‌ خواهد شد . و چنانچه‌ بیش‌ از مدت‌ مذکور به‌ دلایلی‌ که‌ مورد تایید اداره‌ کل‌ بورس‌ و اعزام‌ قرار گیرد در ایران‌ اقامت‌ نمایند معادل‌ ریالی‌ آن‌ را از طریق‌ اداره‌ کل‌ امور مالی‌ ذیحسابی‌ وزارت‌ متبوع‌ دریافت‌ خواهند نمود .

ماده‌ 56 : شهریه‌ دانشگاهی‌ زوج‌ یا زوجه‌ دانشجوی‌ بورسیه‌ خارج‌ که‌ در یکی‌ از رشته‌ های‌ تحصیلی‌ مورد قبول‌ وزارت‌ به‌ تحصیل‌ مشغول‌ باشد باداشتن‌ شرایط زیر و حسب‌ موافقت‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ ، فقط تا پایان‌ مهلت‌ بورس‌ پرداخت‌ میشود :

1ـ56) واجد شرایط عمومی‌ مندرج‌ در ماده‌ 12 این‌ آئین‌ نامه‌ باشند .

2ـ56) در یکی‌ از رشته‌ های‌ تحصیلی‌ و دانشگاههای‌ مورد تایید وزارت‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد یا دکتری‌ پذیرش‌ اخذ نموده‌ و د ر آن‌ مشغول‌ تحصیل‌ باشد .

3ـ56) تعهد وتضمین‌ محضری‌ موضوع‌ ماده‌ 39 این‌ آئین‌ نامه‌ را به‌ وزارت‌ بسپارد .

4ـ56) تحصیلات‌ خود را در مدت‌ بورس‌ همسر به‌ اتمام‌ رسانده‌ و موفق‌ به‌ اخذ مدرک‌ تحصیلی‌ شود و یا حداقل‌ یک‌ سال‌ تمام‌ از دوره‌ تحصیلی‌ خود را به‌ اتمام‌ برساند .

ماده‌ 57 : برای‌ زنان‌ بورسیه‌ گذرنامه‌ جداگانه‌ تحصیلی‌ صادر نخواهد شد . بلکه‌ مشخصات‌ آنها در گذرنامه‌ شوهر به‌ عنوان‌ همراه‌ درج‌ خواهد شد .

ماده‌ 58 : معادل‌ ریالی‌ هزینه‌ مقرری‌ ارزی‌ همسر و فرزندان‌ بورسیه‌ توسط همسر بورسیه‌ تامین‌ میشود .

ماده‌ 59 : چنانچه‌ متقاضی‌ بورس‌ دانشجوی‌ ایرانی‌ شاغل‌ به‌ تحصیل‌ در خارج‌ از کشور باشد با تصویب‌ شورای‌ مرکزی‌ بورس‌ و با رعایت‌ ضوابط این‌ آئین‌ نامه‌ میتواند برای‌ بقیه‌ مدت‌ تحصیل‌ خود بورسیه‌ وزارت‌ بشود .

ماده‌ 60 : معاونت‌ دانشجویی‌ وزارت‌ عهده‌ دار اجرای‌ مفاد این‌ آئین‌ نامه‌ که‌ مستقیما مجری‌ آن‌ معین‌ نشده‌ است‌ و وظایف ذیربط مندرج‌ در قانون‌ اعزام‌ مصوب‌ 5/2/1364 مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ می‌ باشد .

این‌ آئین‌ نامه‌ در 60 ماده‌ و 36 تبصره‌ در تاریخ‌ 12/12/1368 به‌ تصویب‌ وزیر فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌ رسیده‌ و از تاریخ‌ تصویب‌ قابل‌ اجرا است‌

 

تجربیات دانش آموختگان خارج – دکتر پیمان معماری/دکترای شیمی فیزیک گرایش پلیمر از فرانسه

هوالحکیم
با سلام به دوستان عزیز بورسیه که به زودی عازم خارج از کشور می باشند. دوست داشتم به عنوان یک دانشجو که سال هاست در کشور فرانسه مشغول به
تحصیل می باشم تجارب تحصیلی خود را با شما عزیزان در میان بگذارم. سعی شده است مطالب مستقل از کشور میزبان باشد.
نکات مربوط به دوره تحصیلی
• تغییر استاد، در صورتی که از لحاظ علمی، اخلاقی، ارتباطی و .. در مقایسه با بقیه فاصله فاحشی داشت.
برای کسانی که در مقطع دکترا قصد تحصیل دارند مهمترین عامل موفقیت حتی قبل از دانشگاه یا محل تحصیل انتخاب استاد مناسب میباشد. توصیه
می شود قبل از انتخاب استاد در حد امکان در مورد وی تحقیق کنید. برای مثال می توانید از صفحه ی WEB استاد مربوطه لیست دانشجوبان
پیشین او را یافته و با تماس با آنان نظر انها را در مورد آن استاد جویا شوید. بهتر است ازهمان ابتدا فرض را بر این بگذارید که تا پایان راه با همان
استاد کار خواهید کرد چرا که تغییر استاد کاری دشوار همراه با اتلاف وقت فراوان است. در حد امکان سعی کنید چشم خود را به برخی سوء رفتارها و
خصوصیات وی ببندید و با صبر و تحمل بیشتر فضای ارتباطی خود را با وی دوستانه کنید. در صورت بروز اختلافات جزئی می توانید از داوری شخص
دیگری مثلآ رئیس دپارتمان استفاده کنید. اما گاه در مواردی نادر ممکن است بعد از گذشت یک سال متوجه شوید که پایین بودن سطح علمی یا
اخلاقی وی ممکن است پایان رساندن رساله ی دکترای شما را به مخاطره بیندازد. در این صورت به دنبال شخص دیگری باشید. اساتید دیگر نسبت
به دانشجویانی که دارای بورسیه می باشند معمولآ تمایل بیشتری دارند و از این نظر شما نسبت به دانشجویان دیگر یک قدم جلو هستید. اما در اکثر
موارد تعویض استاد همراه با تغییر روش کار روی پایان نامه می باشد و این به هزینه ی از دست رفتن زمانی است که با استاد پیشین گذرانده اید.
• ارتباط موثر داشتن با اساتید و همکاران (Proactive)
در ابتدای کار شما زمان زیادی صرف یادگیری مطالب و مطالعه ی مقالات مرتبط با موضوع خود می کنید. این فاز از کار شما ماهها و گاهی بیش از
یک سال به طول می انجامد. البته این مرحله بسیار مهمی از کار شما را تشکیل می دهد چرا که در جریان اخرین پیشرفت ها state of the)
(art در آن زمینه قرار خواهید گرفت. اما مهمتر از آن فاز بعدی یعنی تولید یک کار جدید بر پایه همین آموخته هاست. انجام بحث و گفتگو نه تنها
با استاد بلکه با همکاران و دانشجویان دیگر می تواند در آموختن عمیقتر و شکل گیری ایده های نو به شما کمک کند. این گونه ارتباطات باعث
آشنایی با نقطه نظرات مختلف و بالا بردن انگیزه علمی می شود. منتظر نباشید تا استاد کاری از شما بخواهد , خود به او پیشنهادات تازه ارائه دهید و
ایده های خود را مطرح کنید. بعد از مدتی خواهید فهمید که هیچ کس حتی استادتان روی موضوع شما به اندازه خودتان تسلط ندارد.
• تقویت زبان انگلیسی
اگر در کشور انگلیسی زبان هستید همان نکته ی بالا یعنی ارتباط موثر با اساتید و همکاران خود به خود باعث تقویت زبان شما نیز می شود. اما اگر
مقصد شما یک کشور غیر انگلیسی زبان است وضع کمی فرق می کند. سعی کنید با گذراندن دوره های فشرده یا مطالعه ی کتاب های آموزش زبان
کشور میزبان را یاد بگیرید.آشنایی با زبان و فرهنگ کشور میزبان را بعد از تحصیل از مهم ترین اولویت های خود قرار دهید. برای رشته های فنی و
علوم طبیعی کماکان بهتر است در محیط اکادمیک خیلی از زبان انگلیسی فاصه نگیرید چرا که در نوشتن مقالات و ارائه کنفرانس های بین المللی به
زحمت خواهید افتاد.
• حفظ ارتباط و افزایش اطلاعات در زمینه مشکلاتی که در ایران هست
برای این موضوع میتوانید در زمینه ی رشته ی تحصیلی تان اساتید مرجع مرتبط با آن در ایران را شناسایی کنید تا دراین دوران با آنان در ارتباط
باشید.حفظ این ارتباطات چندین مزیت دارد. اول اینکه وقتی به مشکل علمی بر خوردید که در حوزه ی تخصصی آنان بود می توانند راهنمای خوبی
کنار شما باشند. دوم اینکه هنگام بازگشت به ایران زمینه ی همکاری با انان را از قبل فراهم کرده اید. سوم اینکه با موانع و مشکلاتی که در ایران در
مقابل پیشرفت آن رشته قرار دارد آشنا می شوید. این مشکلات می تواند کمبود تخصص یا امکانات خاصی باشد. فرصتی که در خارج از ایران به سر
می برید فرصتی مناسب برای انتقال دانش مورد نیاز به کشور است.
• سعی در ایجاد همکاری های علمی بین گروه یا دپارتمانی که در آن مشغول هستد با دپارتمان های مرتبط در ایران که علاقمند به همکاری های
علمی هستند.
طبیعتĤ در طول مدت تحصیل شما همکاری تنگاتنگی با استاد تز و گروهش خواهید داشت. اگر ارتباط شما با اساتید ایرانی نیز بر قرار بماند ایجاد
همکاری دانشگاهی بین دو کشور کار چندان دشواری نخواهد شد. برای این کار کافی است این دو گروه را با هم آشنا کنید. پیشنهاد نوشتن مقاله ی
مشترک بین دو گروه می تواند جرقه ی خوبی برای شروع این نوع همکاری ها باشد. اگر فرصت مطالعاتی در دپارتمان خود را یافتید یا به کنفرانسبین المللی بر خوردید می توانید به مسئولان دپارتمان مرتبط در ایران اطلاع رسانی کنید. بالعکس اگر اگر همایش علمی مهمی در ایران برگزار شد از
اساتید خود برای شرکت در آن دعوت به عمل آورید.
• استفاده از منابع مالی که در کشور میزبان برای حضور در کنفرانس ها و دوره های کوتاه مدت ارائه می شوند
اگر چه شما بورسیه ایران می باشید اما هزینه ی حضور شما در کنفرانس ها و دوره های کوتاه مدت (در صورتی که مربوط به موضوع دکترای شما باشد) بر عهده
ی دانشگاهی است که در آن ثبت نام کرده اید. در این باره با منشی دپارتمان خود صحبت کنید تا به طور کامل یا حد اقل قسمتی از هزینه ها (هتل هواپیما …)
را پرداخت نمایند.
در پناه حق
پیمان معماری
دکترای شیمی فیزیک گرایش پلیمر
شرکت نفت فرانسه (IFP)

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

  1. عرض سلام خدمت جناب عالی رتبع مهندس پورکاظم…من در حال حاضر دانشجوی ترم 6 مقظع کارشناسی رشته فیزیک دانشگا محقق اردبیلی هستم و علاقه شدید به ادامه تحصیل در مقظع ارشد فیزیک پزشکی کشور روسیه شدم البنه خاظرنشاان کنم ایتالبا هم جزو اولویتم هست با توجه به مزایا و کمک هزینه های چشمگیری که مخصوص دانشجویان ایرانی در نظر گرفته… مهندس من به عنوان دانشجو مشکل اصلیم سردردگمم در بابت اینکه از کجا شروع کنم باید چه شرایط و ملاکهایی باید داشته باشم …مهندس اینجا زیاد نمیشه همصبحبت بشم با جناب عالی میخام رابطه تنگاتنگی باهاتون داشته باشم که بنده حقیرو راهنمایی کنی خیلی خوشحال میشم به ایدی بنده در تلگرام حضور داشته باشی. moosio_amir045@

    1. با سلام
      برای ارتباط و صحبت با مهندس پورکاظم می توانید روزهای زوج هفته از ساعت ۶ غروب تا ۸ به شماره ۰۲۱۸۸۸۹۵۰۷۰ موسسه نگاره تماس حاصل فرمائید.
      موفق باشید.

  2. با سلام
    من دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک(گرایش تبدیل انرژی)هستم.با معدل نزدیک به 17 ،زبان انگلیسی متوسط،متولد سال 1367 .قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور و لزوما کشورهای پیشرفته رو دارم.هنوز مقاله ای چاپ نکردم و کار تحقیقاتی انجام ندادم که چند ماه دیگه اقدام میکنم.آیا امکان بورسیه گرفتن هست ؟؟؟اگه امکان داره راهنمایی کنید.ممنون

    1. خوب بدون مقاله ژورنال و مدرک زبان شانس گرفتن بورسیه و فاند بسیار کم هست
      تلاش کنید رزومه تون رو بهبود بدین و مقاله داشته باشین تا شانس تون بالاتر بره

  3. سلام، خسته نباشید
    من دانشجوی ترم پنج کارشناسی برق گرایش الکترونیک هستم، خواستم ازتون بپرسم برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و بورسیه شدن در دانشگاه های اروپایی باید از کجا شروع کنم و چیکار کنم؟
    _من تا تا پایان دوره کارشناسی ام دیپلم زبان انگلیسی ام رو میگیرم

    1. سلام.اگر واقعیت را بخواهید باید از نظر مادیات در شرایط بسیار خوبی قرار داشته باشید تا بتوانید خیلی راحت در دانشگاه های اروپایی تحصیل نمایید چون اپلای گرفتن این دانشگاه ها شرایط خاصی دارد که به طور خلاصه بیان میکنم:
      ابتدا مراحل کلی اقدام برای دریافت پذیرش تحصیلی به صورت زیر هست:
      گام اول:برنامه ریزی تحصیلی
      گام دوم:انتخاب رشته و دانشگاه پس از احراز شرایط ورود به دانشگاه منتخب
      همین انتخاب دانشگاه خودش سه پروسه دارد:
      قدم اول: در مورد نحوه انتخاب خود فکر کنید و شرایط خود را اولویت بندی کنید.
      قدم دوم: شروع به انجام تحقیقات, googling و …
      قدم سوم: انتخاب تعداد نهایی دانشگاه ها از میان انتخاب های قبلی
      گام سوم:اقدام برای دریافت پذیرش تحصیلی

      روش اقدام کردن برای دریافت پذیرش تقریبا برای همه دانشگاه ها به یک شکل است.بنابراین تمامی مراحل اقدام را با هم مرور می کنیم:
      قدم نخست: اطلاع از آخرین مهلت ارسال تقاضانامه(ددلاین ها)
      قدم دوم: انتخاب نهایی رشته و یا دوره تحصیلی موردعلاقه خود
      قدم سوم: ایجاد حساب کاربری و ثبت نام در سایت دانشگاه
      قدم چهارم: تهیه و ارسال مدارک موردنیاز برای اقدام
      قدم پنجم: ارسال مدارک
      قدم ششم:انتظار برای دریافت پاسخ نهایی اقدام

  4. سلام بورسیه کامل معلولین برای پذیرش کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه های اروپا وجود دارد ?

    1. سلام.بله،در سال‌ها اخیر تعداد زیادی از معلولان نخبه در کشورهای اسلامی مانند ایران، عراق و افغانستان به دلیل فقدان حمایت از آنان، به کشورهای اروپایی و غربی مثل کانادا مهاجرت کردند.بعنوان مثال ناشنوایی بود که کارشناسی‌ارشد در رشته فرهنگ و تمدن اسلامی داشت ولی نتوانسته بود شغلی مناسب پیدا کند و بسیار نگران و ناراحت بود. در تماسی که با یکی از دوستانش در کانادا، اطلاع یافت که می‌تواند از بورسیه دکتری ویژه معلولین دانشگاه استفاده نماید. با همین اطلاع‌رسانی ساده این فرد اکنون به عنوان استاد در دانشگاهی در اروپا مشغول به کار است.

      1. باسلام توروخداراهممایی کنیدمن معلولیت نیمه بینانیمه شنوادارم مدرکم ارشدشیمی هست سی سالمه دوتامقاله بین المللی دارم درحال گذراندن ایلتس هستم که تادی ماه به امیدخدامیگیرم خواستم بدونم چطوربورس ویزه معلولین روبه دست بیارم؟کدوم کشورودانشگاه برامعلولین مواسبه؟باسپاس

        1. سلام.نیاز به یکی از مدارک زبان ایلتس یا تافل هست.
          همچنین رزومه خوبی در رابطه با رشته مورد پذیرش داشته باشید و معدل هم ۱۵-۱۶ حداقل باشد
          بورسیه‌های تحصیلی معلولان در آمریکا و کانادا معروف هستند.
          برای آگاهی بیشتر در مورد بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های دنیا به وب‌سایت TopUniversities مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا