سخن مشاور

تحلیل آزمون ارشد برق 93 (کنترل)

تحلیل آزمون ارشد برق 93 درس کنترل خطی:

سؤالات درس سیستم‌های کنترل خطی در سال‌های اخیر بسیار مفهومی شده‌اند و عملاً سؤالات محاسباتی به ندرت در آزمون‌هاي سال‌های اخیر دیده می‌شود. در سال 93 نیز سؤالات مفهومی زیادی طرح شده‌اند. علی‌رغم این موضوع، تمرین و پاسخ‌گویی به سؤالاتی که در گذشته در آزمون‌های سراسری سنوات قبل طرح شده‌اند با نگرش مفهومی و تأمل در فلسفه طرح سؤالات بسیار راه‌گشا خواهد بود. در ادامه نگاهی گذرا به سؤالات طرح شده در آزمون 93 خواهیم داشت.
با نگاهی اجمالی به سؤالات در می‌یابیم که:
1. سؤال 55 به نوعی مشابه سؤالاتی است که در سال‌هاي مختلف کنکور طرح شده است و با موضوع یافتن تابع تبدیل سیستم از روی بلوک دیاگرام آن ارتباط دارد.
2. سؤال 56 مشابه سؤالی است که در کنکور سال 91 و سال‌های مختلف برگزاری کنکور دیده شده است. در نگاه اول به نظر می‌رسد این سؤال که با طراحی سیستم ارتباط دارد، نیاز به محاسبات طولانی داشته باشد. اما عملاً با توجه به نحوه طرح گزینه‌ها به راحتی سؤال مربوطه قابل پاسخ‌گویی است.
3. سؤال 57 از ضعف دانشجویان در شناخت نوع سیستم‌ها استفاده می‌کند. در واقع این سؤال مشابه سؤال کنکور سال 91 رشته ابزار دقيق و اتوماسیون است.
4. در سال‌های اخیر به طرح سؤالاتی مشابه سؤال 58 تأکید زیادی شده است. در کنکور برق سال‌های 88 و 92 به نوعی سؤالاتی مشابه این سؤال مطرح شده است.
5. سؤالات مرتبط با موضوع راوث در چند سال اخیر با تغییرات زیادی در طراحی مواجه بوده است، به نحوی که مشابه آن‌ها را در آزمون‌های سال‌های گذشته به ندرت می‌توان یافت.
6. سؤال 60 یک سؤال ترکیبی از مبحث مکان هندسی ریشه‌ها و خطای حالت ماندگار است که مشابه آن را در کنکور برق سال 88 می‌توان دید.
7. سؤال 62 نیز سؤال بسیار ساده‌ای است که از مبحث مکان هندسی طرح و در آزمون‌های مختلف می‌توان مشابه آن را یافت.
8. در نگاه اول به نظر می‌رسد در سؤال 63 دو گزینه صحیح وجود دارد. این سؤال از آن دسته سؤالاتی است که قطعاً تعداد زیادی از دانشجویان را به اشتباه واداشته است.
9. سؤال 64 جزء ساده‌ترین سؤالات آزمون 93 بوده و از مبحث پاسخ فرکانسی طرح شده است.
10. سؤال 65 در نگاه اول سؤال ساده‌ای به نظر می‌رسد. پاسخ‌گویی به این سؤال در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد دیاگرام قطبی سیستم حلقه بسته مرتبه دوم نیاز به زمان زیادی برای حل و تحلیل دارد.
11. سؤال 11 نیز مشابه بسیاری از سؤالات طرح شده از مبحث دیاگرام قطبی است که مشابه آن را در سال‌های گذشته دیده‌ایم و پاسخ‌گویی به آن بسیار ساده است.
به طور کلی سؤالات آزمون 93، علی‌رغم مفهومی‌تر شدن سؤالات براساس روال سال‌های اخیر، با حداقل تغییرات نسبت به آزمون سال‌های گذشته طرح شده است و می‌توان گفت با کمی دقت دانشجو قادر به پاسخ‌گویی به سؤالات می‌باشد. به خصوص پاسخ‌گویی به سؤالات مرتبط با مکان هندسی، پاسخ فرکانسی و میسون که تقریباً 50 درصد سؤالات را شامل می‌شود بسیار ساده به نظر می‌رسد.

منبع: مدرسان شریف

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا