سخن مشاور

برنامه‌ریزی درسی از همین حالا

با شروع آذر ماه، بتدریج داوطلبان آزمون‌های مختلف در اندیشه تهیه و تدوین یک برنامه درسی منسجم برای آمادگی هر چه بیشتر به منظور شرکت مفید و اثربخش در آزمون موردنظر خود به سر می‌برند و در این میان، عده‌ای که روی این مساله درنگ بیشتری کرده و با دوراندیشی به آینده کار می‌نگرند، با مشورتی که با مشاوران آموزشی و استادان با تجربه دانشگاه یا کسانی که در آزمون‌های سال‌های گذشته موفق بوده‌اند به عمل می‌آورند، اقدام به تدوین یک برنامه آموزشی می‌کنند، و بدین‌ترتیب از همین حالا که در شروع سال تحصیلی جدید به سر می‌بریم، مطالعات درسی روزانه خود را در قالب برنامه‌ انجام می‌دهند و حتی فراتر از آن، فعالیت‌های شخصی و زندگی روزانه خویش را نیز با آن برنامه‌ها تنظیم کرده و همسان می‌نمایند.
در مورد برنامه‌ریزی درسی داوطلبان آزمون‌ها، چه در این مقاله و چه در قالب مقالاتی که همکاران ما تدوین کرده‌اند، با شما بارها سخن گفته‌ایم و پس از این نیز صحبت خواهیم کرد؛ اما نکته قابل تامل در این مجال که باید مدّنظر داوطلبان آزمون‌های مختلف قرار گیرد آن است که این برنامه‌ها لازم است اولاً بر مبنای صحیح علمی و تجربیات آموزشی افراد موفقی که پیش از این از گردونه آزمون‌ها عبور کرده‌اند و در رشته مطلوب خود در یکی از مقاطع تحصیلی مشغول به تحصیل شده‌اند تنظیم شود، و ثانیاً واقعی و به دور از هرگونه خیال‌پردازی و رؤیابافی باشد. در مورد تاکید اول سخن خاصی نمی‌توانیم بگوییم جز آنکه به داوطلبان بگوییم علاوه بر آنکه برنامه تنظیمی آنها برای مطالعات درسی باید کاملاً علمی بوده و بر مبنای اصول صحیح و تجربیات سایر افراد موفق باشد، لازم است که در آن برنامه، روحیات شخصی هر داوطلب که از فردی به فرد دیگر کاملاً متغیّر و متفاوت است نیز ملاحظه شود و براساس آن، برنامه درسی داوطلب موردنظر چیده شود؛ به دیگر سخن، می‌خواهیم بگوییم که علی‌رغم مشترکات یک برنامه درسی که برای داوطلبان یک آزمون قابل توصیه است، باید درصدی تغییر در اجرای این برنامه را نیز بر مبنای ملاحظات شخصی و روحیات فردی در نظر گرفت تا قابلیت اجرایی بالایی برای افراد مختلف داشته باشد؛ برای مثال، نمی‌توان ساعات بیشتری را در برنامه درسی روزانه یا هفتگی برای مطالعه درسی اختصاص داد که داوطلبی در آن درس قوی بوده و با یک بار مطالعه عمیق می‌تواند بر مطالب آن درس تسلط پیدا کند و همین نسخه را نیز برای داوطلب دیگری که در درس موردنظر ضعیف است تجویز کرد؛ بلکه در مثال پیشگفته، راه صحیح و منطقی این است که ساعات بیشتری را برای درسی که در آن ضعیف هستیم در برنامه‌مان اختصاص دهیم و ساعات کمتری را برای درسی که در آن قوی هستیم ـ هر چند دارای ضریب بالایی در آزمون موردنظر نیز باشد ـ منظور نماییم. به وضوح مشخص است که می‌بایست در این مثال، شدت و ضعف فراگیری و همین‌طور استعداد داوطلبان مختلف در یادگیری دروس امتحانی را در برنامه‌ریزی درسی مورد نظر گنجانید.
اما نکته دیگر آنکه باید در نظر داشته باشیم زمان بسرعت در حال گذر است و بسیار زودتر از آنچه فکر می‌کنید اردیبهشت ماه سال آینده فرا می‌رسد و آزمون ارشد 1395 برگزار می‌شود؛ پس بهتر است قبل از آنکه دیر شود، این روزهای سرنوشت‌ساز برای برنامه‌ریزی را دریابید و ضمن دوری از هر گونه شتاب و هیجان‌زدگی، برنامه اجرایی خود را (اگر تاکنون اقدام به انجام این کار نکرده‌اید) تنظیم و عملیاتی کنید.
 نکته دیگر در این مجال آنکه برای تهیه و تدوین یک برنامه‌ درسی منسجم، داوطلبان باید طاقت و توان روحی و جسمی خود را در نظر بگیرند و براساس آن و همین‌طور شناختی که از «خود» دارند به این امر مهم اقدام نمایند؛ مثلاً اگر کسی می‌تواند به صورت یکنواخت روزی 10 تا 12 ساعت مطالعات درسی داشته باشد و این کار تداخل و تزاحمی با سایر امور زندگی روزانه او ندارد و در این کار موفق است، حتماً باید برنامه‌ریزی صحیح برای عملیاتی ساختن آن داشته باشد، و فرد دیگری که از طاقت و توان پایین‌تری برخوردار است، ساعات متناسب با طاقت و توان خود را برای مطالعات درسی در نظر بگیرد و …
نکته فرجامین این یادداشت آنکه در تنظیم یک برنامه عملی برای مطالعات درسی به منظور آمادگی در آزمون ارشد سال 1395، باید از ایده‌ال طلبی بسیار دوری کرد و با توجه به واقعیت‌های ملموس زندگی فردی و اجتماعی برنامه‌ریزی کرد.
آنچه در سطور بالا گفته شد مختصری از بسیار بود و اگر پس از این، مجال و فرصتی دوباره فراهم آمد، باز هم با شما در این زمینه سخن خواهیم گفت. حاصل سخن آنکه برنامه‌ریزی درسی همانند اسکلت یک ساختمان به شمار می‌آید که اگر بر مبنای اصول مهندسی و به صورت هدفمند طراحی و پایه‌ریزی شود، ساختمان را از هر گونه آسیب ناشی از حوادث، مصون و خالی از گزند نگه خواهد داشت و در غیر این صورت، بنایی که بر آن ساخته شود جز داشتن ظاهر زیبا، از هرگونه استحکامی عاری است و با کمترین لرزشی فرو خواهد ریخت؛ پس داوطلبان عزیز! اگر تاکنون و در شروع سال تحصیلی جدید، هیچ‌گونه اقدامی برای تهیه و تدوین یک برنامه منسجم درسی به منظور آمادگی بیشتر خود در آزمون موردنظرتان انجام نداده‌اید، این کار را جدی بگیرید؛ زیرا امروز وقت کوشش، تلاش و جدیت در انجام این کار است و فردا بسیار دیر است.

موفق باشید

برق ارشد

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته های الکترونیک و فناوری اطلاعات و دانشجوی دکتری ، مشاور کنکور ارشد برق ، مدرس دروس و نرم افزارهای تخصصی برق و IT ، با تجربه 9 ساله در زمینه مشاوره ، برنامه ریزی ، انتخاب رشته از کاردانی تا ارشد ، طراحی سیستم های آنلاین تخمین رتبه و انتخاب رشته برای اولین بار در سال 90 ، طراحی و راه اندازی سایت های دانشگاهی ، آموزشی و فروشگاهی ، راه اندازی سیستم های آموزشی ، آموزش آنلاین و مجازی ، سابقه کار و همکاری با شرکت مهندسی تحقیقاتی و پژوهشی نصیر دانشگاه خواجه نصیر ، دانشگاه مازندران ، بانک صادرات ایران ، شرکت گروه بهمن (مرکز بهمن موتور) ، شرکت های فنی و مهندسی ، انجمن های علمی و تخصصی ، موسسات کنکور ، دانشگاه تهران و مشاور انتخاب رشته کنکور ارشد برق تعاونی سازمان سنجش در سال 93 و...

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. با سلام من یک هفته شروع کردم با برنامه فوق: شنبه : صبح مدار بعد ازظهر مرور فلش کارت های مدار یک شنبه صبح ریاضیات مهندسی بعد ازظهر معادلات دیفرانسیل دوشنبه صبح ماشین های الکتریکی بعد ازظهر بررسی سیستم های قدرت و برای سه شنبه ، چهار شنبه، پنج شنبه ، جمعه به همین ترتیب به نظرتون خوبه؟

    1. سلام، خوبه فقط باید سعی کنید خوب بر روی درسهایی که مطالعه میکنید مسلط بشید و یه خورده سرعت مطالعه تون رو افزایش بدید

      1. ممنون ، همین برنامه رو پیش ببرم؟ فلش کارت ها درس مدار خیلی خوب توضیح دادین خدا رو شکر که با شما آشنا شدم واسه بقیه دروس ریاضیات و معادلات جزوه دکتر معتقدی بررسی و ماشین جزوه دکتر حلم زاده بعد از اتمام جزوات سراغ کتاب هاشون میرم واسه زبان عمومی و تخصصی لغات مهم رو میخونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا