سخن مشاور

ارشدیهای 94 در رقابت یا …

خب همانطور که قبلاً هم عرض کردم تعطیلات نوروز خیلی زود پایان یافت. امیدوارم نکاتی که پیش از شروع این تعطیلات اشاره کرده بودم را همگی رعایت کرده باشین. یه نکته‌ای که قبلاً گفته بودم قرار دادن ددلاین برای کارهاتونه، اینجا میخام دوباره تأکید کنم که ددلاین برای پایان روز، هفته، ماه، فصل و حتی سال هم قرار بدین. یعنی شما باید بدونین پایان اردیبهشت یا مثلاً پایان تابستان چه چیزی رو بایستی تموم کرده باشین. البته بیشتر مواقع از برنامه خودتون عقب میفتین (البته اگه خیلی آدمه دقیقی نباشین!)، این طبیعیه چون ممکنه حوادث غیرقابل پیش‌بینی هم در خلال کارتون رخ بده؛ بنابراین بایستی متناسب با عقب افتادگیتون برنامه‌ی پیشروتون رو بروز کنین. اما این به معنای آن نیست که همیشه از برنامتون عقب باشین و اون رو هم طبیعیه بدونید؛ یعنی تا جای ممکن باید با برنامه و حتی جلوتر از اون پیش برید.

اما بحث امروزم در مورد رقابته…

یه نکته‌ای که در مورد مسائل رقابتی باید عنوان کنم اینه که شما یا برنده‌اید یا بازنده اما تفاوت‌های بسیاری بین موفقیت و برنده بودن، و ناموفقیت و بازنده بودن وجود داره. اول به طور کلی در مورد رقابت‌ها بگم که شما باید هر دوی این وضعیت‌ها رو برا خودتون محتمل کنید تا خیلی راحت‌تر جلو برین؛ یعنی شانس خودتون با یقین بالا را برد یا باخت در نظر نگیرید؛ چون به دلایل بی‌شماری که میدونید در پیشامدهای تصادفی (از دید ما انسانها) در این دنیای ما هر لحظه‌ای میتونه شرایط تغییر کنه. من و شما n تا نمونشو در ورزش و درس هم دیدیم و هم تجربه کردیم. پس با این دیدگاه شما استرسی ندارید و خیلی آسوده‌تر می‌تونید درس بخونید.

اما نکته اساسی اینجاست که آیا رقابت در کنکور هم رقابت برد یا باخت است؟(هر کی دوست داشت با جواب بله خیر پاسخ بده و در یه تک جمله دلیلش رو هم بگه) من بعداً مفصلاً به پاسخ این سوال خواهم پرداخت.

نکته آخر در مورد هر رقابتی اینه که یادتون نره بازنده میتونه برنده بسیار بزرگتری هم بشه؛ یعنی اگر چه توی اینجا ظاهراً اونی که میخواست نشد، اما فقط باید بدونه که تلاشش را قطع نکنه؛ یعنی با پوست استخوون جمله    ” شکست اولین گام پیروزی است ” را درک کنه. استناد این بحث هم زندگی اشخاص بزرگ علمی و عرصه‌های دیگر است که واردش نمیشم. اساساً روانشناسان در خیلی از مسائل جملات نفی مطلق رو رد میکنن؛ یعنی در رابطه با یه موضوع یه نسخه کلی ندید (نسخه کلی به معنی نقشه راه نیست، البته که نقشه راه باید دیده شود). به طور مثال “من مدارم کلاً قوی نمیشه ” یا حتی به طور ریزتر ” مانده‌ها در ریاضی رو اصلاً یاد نمی‌گیرم ” .

بنابراین اگه مصداق کنکوریهارو در مورد بحث بگم اینه که اگه شخصی سال قبل کنکور داده و یا تو کنکور آزمایشی یکی دوبار آزمون جالب واسش تموم نشده، ناراحت نشه و میتونه به همون جمله‌ای که عرض کردم رجوع کنه و سعی کنه اشتباه‌هاشو حداقل کنه. بحثهایی در مورد چگونگی انجام پروسه‌های طولانی دارم که که اگه با بنده همـــــــــــراه باشــــــــیـــــــد براتون خواهم گفت…

ســـــــــپـــاس

محمدرضا زارعی

مهندس محمدرضا زارعی...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا